rodzaje badań,terapii i konsulatcji w Naszej poradni

 Jednym z głównych zadań poradni jest diagnoza dzieci i młodzieży. Diagnozą w poradni zajmuje się m.in. psycholog, którego badania uzupełniane są w miarę potrzeb badaniami innych specjalistów np. logopedy, pedagoga, doradcy zawodowego. Psycholodzy korzystają też z informacji o stanie zdrowia dziecka (na podstawie złożonych przez rodziców zaświadczeń lekarskich).
Na badanie zgłaszane są dzieci i młodzież przez rodziców lub prawnych opiekunów.
     Proces diagnozowania i jego wynik ma charakter wieloaspektowy. Każdy zgłoszony problem ma swoją specyfikę, która wpływa na dobór czynności diagnostycznych. Dlatego stosuje się różnorodne metody i techniki badawcze.
       Podstawową formą jest wywiad (dostarcza on wiadomości o najwcześniejszych latach życia), rozmowa, obserwacja oraz testy psychologiczne. W procesie diagnozowania używane są wystandaryzowane, rzetelne, trafne i wiarygodne testy. Służą one do oceny rozwoju intelektualnego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego.
     Badanie psychologiczne ma na celu poznanie dziecka, jego możliwości rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, osobniczym, w relacjach rodzinnych, czy rówieśniczych. Przede wszystkim stanowi próbę wyjaśnienia mechanizmów psychologicznych i genezy zgłaszanych problemów.
     Trafna diagnoza jest podstawą do dalszych działań w stosunku do dziecka, jego rodziny, środowiska szkolnego i rówieśniczego. Działania te mają charakter: profilaktyczny, korekcyjny, terapeutyczny, psychoedukacyjny, wychowawczy.
Uzyskane w procesie diagnozy informacje stanowią podstawę do udzielania porad dla rodziców na użytek wspierania indywidualnego rozwoju dziecka.

leo-rivas-wtxcaDIdOCM-unsplash.jpg

konsultacje

konsultacja psychologiczna

Jest to forma pomocy skierowana do rodziców, dzieci i młodzieży. Oferuje wsparcie i doradztwo w rozwiązaniu konkretnych problemów życiowych. 

konsultacja pedagogiczna

Jest to forma pomocy dedykowana rodzicom, którzy chcieliby pozytywnie wpływać na rozwój swojego dziecka lub doświadczają problemów wychowawczych. Pedagog pomoże zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie dotyczące wychowania, podpowie, jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym, nieśmiałym, uczniem mającym problemy w nauce lub zdolnym. Wskaże możliwości dalszej diagnozy lub metody terapii. Z konsultacji mogą także korzystać dzieci i młodzież poszukująca pomocy w związku z kłopotami w nauce oraz relacjach rówieśniczych i innymi problemami okresu adolescencji.

konsultacja logopedyczna

Konsultacje logopedyczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży od urodzenia do ukończenia szkoły podstawowej. Celem konsultacji logopedycznej jest rozpoznanie czy rozwój językowy przebiega prawidłowo. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, dziecko kierowane jest na pogłębione badanie logopedyczne w tutejszej Poradni.

badania

badanie psychologiczne

 Badanie psychologiczne to proces oceny i zrozumienia funkcjonowania umysłu, emocji, zachowań  i relacji interpersonalnych danej osoby. Podczas tego badania psycholog rozmawia z dzieckiem, obserwuje jego zachowanie i może prosić o wypełnienie różnych testów lub wykonanie zadań. Diagnoza psychologiczna ma na celu zrozumienie przyczyn pojawiających się problemów oraz ustalenie odpowiednich sposobów radzenia sobie z nimi.

badanie pedagogiczne

Badanie pedagogiczne ma na celu sprawdzanie i ocenę stanu osiągnięć ucznia, wyjaśnienie przyczyn tego stanu oraz przewidywanie rozwoju osiągnięć. Badanie pedagogiczne obejmuje ocenę umiejętności czytania i pisania badanie słuchu fonematycznego i pamięci słuchowej bezpośredniej, spostrzeganie na materiale literowym oraz bezpośrednią pamięć wzrokową, szczegółową analizę błędów w czytaniu i pisaniu pod kątem symptomatyki zaburzeń, ocenę poziomu graficznego pisma i znajomości zasad ortografii, analizę zeszytów szkolnych, a także analizę samodzielnych wytworów pisemnych badanego. Ukazuje stan wiedzy i praktycznych umiejętności ucznia. Równocześnie obrazuje rodzicom faktyczny poziom nabytych sprawności, porównując je z wymaganiami programowymi klasy, do której dziecko uczęszcza. Uświadamia zarazem możliwości poprawy sytuacji przez odpowiednią terapię przy współpracy rodziców ze szkołą i poradnią. W ramach badania pedagogicznego wykonuje się także diagnozę pod kątem specyficznych trudności w matematyce (dyskalkulii) dla uczniów w wieku 10-16 lat w normie intelektualnej. Badanie to jest wykonywane w czasie odrębnego spotkania. Diagnozę dyskalkulii zawsze poprzedza badanie psychologiczne i pedagogiczne.

pexels-ksenia-chernaya-8535599

badanie logopedyczne

Badania logopedyczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży od urodzenia do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Celem badania logopedycznego jest ocena poziomu rozwoju językowego. Na badanie można zgłosić dzieci z nieprawidłowościami w rozwoju mowy i komunikacji, np. ze znacznymi opóźnieniami w rozwoju mowy, ale również z prostymi wadami wymowy, np. seplenieniem . Poradnia posiada bogate zaplecze narzędzi diagnostycznych, dzięki któremu jest możliwe przeprowadzenie badania słuchu. Logopedzi stosują wystandaryzowane testy diagnostyczne. Dzięki trafnej i rzetelnej diagnozie możliwe jest zaplanowanie skutecznego działania terapeutycznego.

Badanie zawodoznawcze

  • We wszystkich tych przypadkach niezwykle ważne jest dostrzeżenie i zrozumienie potrzeb ucznia w kontekście jego dalszej nauki, pomoc w podjęciu decyzji odnośnie dalszego kształcenia. Celem diagnozy przeprowadzanej dla potrzeb doradztwa zawodowego jest odkrycie zasobów, możliwości (w tym intelektualnych i zdrowotnych), preferencji i predyspozycji tak,  by pomóc młodemu człowiekowi dokonać wyboru zawodu i szkoły. Wybór kolejnej szkoły, a w następstwie zawodu, to bardzo ważna decyzja dla każdego, kto ją podejmuje, a w szczególności dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to osoby o różnorodnych potrzebach i predyspozycjach – niektórych uczniów z tej grupy cechuje specyficzne funkcjonowanie poznawcze, wymuszające szczególny sposób nabywania wiedzy i umiejętności. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczniowie:
  • niepełnosprawni;
  • niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
  •  z zaburzeniami zachowania i emocji;
  • szczególnie uzdolnieni;
  •  ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią czy dyskalkulią);
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
  • chorzy przewlekle;
  • znajdujący się w sytuacji kryzysowej, traumatycznej;
  •  z niepowodzeniami edukacyjnymi;
  •  z zaniedbaniami środowiskowymi związanymi z sytuacją bytową rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
  •  z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, zmianą środowiska edukacyjnego, wcześniejszym kształceniem za granicą. 
man-7858235_640

terapia, zajęcia w naszej poradni

pexels-photo-1148998.jpeg

terapia ręki

  • Ręce to jedno z najcenniejszych narzędzi poznania, a co za tym idzie, nabywania nowych umiejętności, czyli rozwoju”. Ważną rolę odgrywają w rozwoju psychomotorycznym dziecka od pierwszych miesięcy życia. Ręce dostarczają nam wrażeń dotykowych, które pomagają nam rozróżnić wielkość, kształt, strukturę materiałów oraz umiejętność ich rozróżniania. Za pomocą rąk codziennie wykonujemy wiele wyspecjalizowanych zadań: m.in. takie jak czynności samoobsługowe, które wymagają ruchów precyzyjnych. Ręce pozwalają nam również wyrazić nasze emocje, ale co najważniejsze umożliwiają nam samodzielne funkcjonowanie. Zdarzają się jednak problemy, że dłonie nie są wystarczająco sprawne, wtedy pomocna może być terapia ręki.  Głównym celem prowadzenia zajęć z zakresu terapii ręki jest usprawnianie motoryki małej poprzez zaangażowanie całej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie, doskonalenie ruchów precyzyjnych oraz rozwiniecie zdolności grafomotorycznych ważnych w procesie edukacyjnym. Należy jednak pamiętać, że nasz organizm jest złożony i często bywa tak, że nieprawidłowy chwyt jest tylko objawem, a przyczyna jest zlokalizowana zupełnie gdzie indziej w ciele np. :  niewłaściwa stabilizacja centralna, nieprawidłowa integracja bodźców sensorycznych, niezintegrowane odruchy dynamiczne i posturalne, zaburzenia somatognozji (świadomości własnego ciała).
  • Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej  i swobodnej pracy kończyn. Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem. Terapeuta ręki przeprowadzi diagnozę i zaproponuje odpowiedni program terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka.                                                 
  •  Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 3-8 lat, które wykazują:
  • nieprawidłową postawę ciała podczas wykonywania prac przy stoliku,
  • wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśni obręczy kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • problemy z wykonywaniem codziennych czynności (zapinanie guzików, picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań),
  • niechęć do podejmowania czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców jak: rysowanie, pisanie malowanie, lepienie, układanie drobnych przedmiotów, nawlekanie,
  • zbyt wolno lub za szybkie i bardzo niedbałe wykonywanie czynności wymagające dużej precyzji,
  • trudności z planowaniem ruchu,
  • problem z koordynacją obu rąk podczas manipulacji,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej,
  • niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur,
  • zbyt mocny, lub zbyt lekki chwyt narzędzia pisarskiego.
  • W poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mrągowie terapię prowadzą certyfikowani terapeuci: mgr Anna Sienkiewicz, mgr Anna Bogdanowicz, mgr Małgorzata Cichowska
Close-up of young woman talking about her mental health problems to the doctor during counseling. Mental health concept. Selective focus.

terapia psychologiczna

Terapia psychologiczna indywidualna: Jest to forma terapii, w której osoba spotyka się z terapeutą sam na sam, aby omówić swoje problemy, cele i emocje oraz pracować nad ich rozwiązaniem. Terapia psychologiczna grupowa: Polega na uczestnictwie w sesjach terapeutycznych w grupie osób mających podobne problemy lub doświadczenia. Jest to szansa na wymianę doświadczeń, wsparcie i uczenie się od innych. Terapia psychologiczna rodzinna: Koncentruje się na relacjach między członkami rodziny i ich interakcjach. Pomaga zrozumieć dynamikę rodzin i rozwiązywać problemy komunikacyjne oraz konflikty.

zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Przeznaczone są dla uczniów klas I-VIII szkół podstawowych, mających trudności w nabywaniu umiejętności czytania, poprawnego i estetycznego pisania oraz liczenia. obejmowani są nimi również uczniowie klas IV-VIII ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysortografia, dyskalkulia. Uczniowie przyjmowani są na zajęcia na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna dziecka, który składają w sekretariacie Poradni, po kwalifikacji dokonanej przez specjalistę terapii pedagogicznej PP-P.

kids, girls, writing-1093758.jpg
Scroll to Top
Skip to content