Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mrągowie

Badania psychologiczne

Badanie psychologiczne to proces oceny i zrozumienia funkcjonowania umysłu, emocji, zachowań  i relacji interpersonalnych danej osoby. Podczas tego badania psycholog rozmawia z dzieckiem, obserwuje jego zachowanie i może prosić o wypełnienie różnych testów lub wykonanie zadań. Diagnoza psychologiczna ma na celu zrozumienie przyczyn pojawiających się problemów oraz ustalenie odpowiednich sposobów radzenia sobie z nimi.


Badania pedagogiczne


Badanie pedagogiczne ma na celu sprawdzanie i ocenę stanu osiągnięć ucznia, wyjaśnienie przyczyn tego stanu oraz przewidywanie rozwoju osiągnięć. Badanie pedagogiczne obejmuje ocenę umiejętności czytania i pisania badanie słuchu fonematycznego i pamięci słuchowej bezpośredniej, spostrzeganie na materiale literowym oraz bezpośrednią pamięć wzrokową, szczegółową analizę błędów w czytaniu i pisaniu pod kątem symptomatyki zaburzeń, ocenę poziomu graficznego pisma i znajomości zasad ortografii, analizę zeszytów szkolnych, a także analizę samodzielnych wytworów pisemnych badanego. Ukazuje stan wiedzy i praktycznych umiejętności ucznia. Równocześnie obrazuje rodzicom faktyczny poziom nabytych sprawności, porównując je z wymaganiami programowymi klasy, do której dziecko uczęszcza. Uświadamia zarazem możliwości poprawy sytuacji przez odpowiednią terapię przy współpracy rodziców ze szkołą i poradnią.

W ramach badania pedagogicznego wykonuje się także diagnozę pod kątem specyficznych trudności w matematyce (dyskalkulii) dla uczniów w wieku 10-16 lat w normie intelektualnej. Badanie to jest wykonywane w czasie odrębnego spotkania. Diagnozę dyskalkulii zawsze poprzedza badanie psychologiczne i pedagogiczne.


Badania logopedyczne


Badania logopedyczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży od urodzenia do ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Celem badania logopedycznego jest ocena poziomu rozwoju językowego. Na badanie można zgłosić dzieci z nieprawidłowościami w rozwoju mowy i komunikacji, np. ze znacznymi opóźnieniami w rozwoju mowy, ale również z prostymi wadami wymowy, np. seplenieniem . Poradnia posiada bogate zaplecze narzędzi diagnostycznych, dzięki któremu jest możliwe przeprowadzenie badania słuchu. Logopedzi stosują wystandaryzowane testy diagnostyczne. Dzięki trafnej i rzetelnej diagnozie możliwe jest zaplanowanie skutecznego działania terapeutycznego.

 


Konsultacja psychologiczna

Jest to forma pomocy skierowana do rodziców, dzieci i młodzieży. Oferuje wsparcie i doradztwo w rozwiązaniu konkretnych problemów życiowych.  

 

Konsultacja pedagogiczna


Jest to forma pomocy dedykowana rodzicom, którzy chcieliby pozytywnie wpływać na rozwój swojego dziecka lub doświadczają problemów wychowawczych. Pedagog pomoże zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie dotyczące wychowania, podpowie, jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym, nieśmiałym, uczniem mającym problemy w nauce lub zdolnym. Wskaże możliwości dalszej diagnozy lub metody terapii. Z konsultacji mogą także korzystać dzieci i młodzież poszukująca pomocy w związku z kłopotami w nauce oraz relacjach rówieśniczych i innymi problemami okresu adolescencji.


Konsultacja logopedyczna


Konsultacje logopedyczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży od urodzenia do ukończenia szkoły podstawowej. Celem konsultacji logopedycznej jest rozpoznanie czy rozwój językowy przebiega prawidłowo. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, dziecko kierowane jest na pogłębione badanie logopedyczne w tutejszej Poradni.


Konsultacja zawodoznawcza – związana z wyborem kierunku kształcenia  


To forma pomocy przeznaczona głównie dla przyszłych absolwentów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jednak na konsultację zapraszamy rodziców wraz z dziećmi oraz wszystkich pełnoletnich uczniów, którzy potrzebują pomocy w wyborze dalszej ścieżki kształcenia lub zaplanowania kariery zawodowej. Podczas takiego spotkania w trakcie rozmowy doradczej na ogół podpartej wykonaniem testu zainteresowań młody człowiek i jego rodzic uzyska informacje na temat swoich mocnych stron, aktualnej oferty edukacyjnej oraz rynku pracy.

 

 

                                                                                   Terapia psychologiczna  

  • Terapia psychologiczna indywidualna: Jest to forma terapii, w której osoba spotyka się z terapeutą sam na sam, aby omówić swoje problemy, cele i emocje oraz pracować nad ich rozwiązaniem.
  • Terapia psychologiczna grupowa: Polega na uczestnictwie w sesjach terapeutycznych w grupie osób mających podobne problemy lub doświadczenia. Jest to szansa na wymianę doświadczeń, wsparcie i uczenie się od innych.
  • Terapia psychologiczna rodzinna: Koncentruje się na relacjach między członkami rodziny i ich interakcjach. Pomaga zrozumieć dynamikę rodzin i rozwiązywać problemy komunikacyjne oraz konflikty.

Zajęcia logopedyczne indywidualne 


Logopedzi zatrudnieni w Poradni prowadzą indywidualną terapię logopedyczną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży od urodzenia do ukończenia szkoły ponadpodstawowej, u których zdiagnozowano nieprawidłowości w rozwoju mowy.


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne


Przeznaczone są dla uczniów klas I-VIII szkół podstawowych, mających trudności w nabywaniu umiejętności czytania, poprawnego i estetycznego pisania oraz liczenia. obejmowani są nimi również uczniowie klas IV-VIII ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysortografia, dyskalkulia.                                                      Uczniowie przyjmowani są na zajęcia na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna dziecka, który składają w sekretariacie Poradni, po kwalifikacji dokonanej przez specjalistę terapii pedagogicznej PP-P.                                               

Terapia ręki

„Ręce to jedno z najcenniejszych narzędzi poznania, a co za tym idzie, nabywania nowych umiejętności, czyli rozwoju”. Ważną rolę odgrywają w rozwoju psychomotorycznym dziecka od pierwszych miesięcy życia. Ręce dostarczają nam wrażeń dotykowych, które pomagają nam rozróżnić wielkość, kształt, strukturę materiałów oraz umiejętność ich rozróżniania. Za pomocą rąk codziennie wykonujemy wiele wyspecjalizowanych zadań: m.in. takie jak czynności samoobsługowe, które wymagają ruchów precyzyjnych. Ręce pozwalają nam również wyrazić nasze emocje, ale co najważniejsze umożliwiają nam samodzielne funkcjonowanie. Zdarzają się jednak problemy, że dłonie nie są wystarczająco sprawne, wtedy pomocna może być terapia ręki.               Głównym celem prowadzenia zajęć z zakresu terapii ręki jest usprawnianie motoryki małej poprzez zaangażowanie całej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie, doskonalenie ruchów precyzyjnych oraz rozwiniecie zdolności grafomotorycznych ważnych w procesie edukacyjnym. Należy jednak pamiętać, że nasz organizm jest złożony i często bywa tak, że nieprawidłowy chwyt jest tylko objawem, a przyczyna jest zlokalizowana zupełnie gdzie indziej w ciele np. :

  • niewłaściwa stabilizacja centralna,
  • nieprawidłowa integracja bodźców sensorycznych,
  • niezintegrowane odruchy dynamiczne i posturalne,
  • zaburzenia somatognozji (świadomości własnego ciała).

Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej          i swobodnej pracy kończyn. Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem. Terapeuta ręki przeprowadzi diagnozę i zaproponuje odpowiedni program terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka.                                                   Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 3-8 lat, które wykazują:

  • nieprawidłową postawę ciała podczas wykonywania prac przy stoliku,
  • wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśni obręczy kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • problemy z wykonywaniem codziennych czynności (zapinanie guzików, picie z kubka, zakładanie, zdejmowanie ubrań),
  • niechęć do podejmowania czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców jak: rysowanie, pisanie malowanie, lepienie, układanie drobnych przedmiotów, nawlekanie,
  • zbyt wolno lub za szybkie i bardzo niedbałe wykonywanie czynności wymagające dużej precyzji,
  • trudności z planowaniem ruchu,
  • problem z koordynacją obu rąk podczas manipulacji,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej,
  • niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur,
  • zbyt mocny, lub zbyt lekki chwyt narzędzia pisarskiego.

W poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mrągowie terapię prowadzą certyfikowani terapeuci: mgr Anna Sienkiewicz, mgr Anna Bogdanowicz, mgr Małgorzata Cichowska

Konsultacje z zakresu doradztwa zawodowego to forma pomocy przeznaczona głównie dla przyszłych absolwentów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jednak na konsultację zapraszamy rodziców wraz z dziećmi oraz wszystkich pełnoletnich uczniów, którzy potrzebują pomocy w wyborze dalszej ścieżki kształcenia lub zaplanowania kariery zawodowej. Podczas takiego spotkania w trakcie rozmowy doradczej na ogół podpartej wykonaniem testu zainteresowań młody człowiek i jego rodzic uzyska informacje na temat swoich mocnych stron, aktualnej oferty edukacyjnej oraz rynku pracy. Aby skorzystać z konsultacji należy złożyć wniosek na konsultację zawodoznawczą.



Rekomendowane strony internetowe


Treść akordeonu
Scroll to Top
Skip to content